Parempi hyvinvointi vuodessa

Olen enemmän sellaista -kaikki heti mulle nyt- tyyppiä, kuin -hitaasti, pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti- tyyppiä. Arkiset elämäntapamuutoset ei vaan jää pysyviksi, jos ne yrittää kaikki muuttaa kerralla. Olen kokeillut monta kertaa, joten tiedän sen. Nyt ajattelin olla radikaali ja tehdä toisin. 

Tammikuussa keskityin päätöksen tekoon töiden osalta. Nimittäin asioiden ollessa keskeneräisiä, kaikenlainen jahkailu ja päättämättömyys kuluttaa energiaa ihan hirveästi. Kun sain päätöksen tehtyä ja sen päätökseen mukaan tulleet konkreettiset tehtävät, stressitaso laski huomattavasti. Ajatuksiin on taas mahtunut muutakin ja paremmin olen jaksanut touhuta kaikenlaista. Jämähtäneisyys hävisi.

Tammikuun teema oli niin vaikea, joten helmikuulle halusin helpon. Keskityn lukemaan fyysisiä kirjoja, vähentäen samalla somen käyttöä vahingossa. Mikään ei ole niin parasta kun koukuttua hyvään kirjaan ja unohtaa muu maailma. Tärkein tässä helmikuussa on kuitenkin oppia lukemaan kirjaa iltaisin sängyssä viimeisenä. En halua enää kännykkää tuijottaa. Toivon tämän parantavan yöunia vähitellen ja samalla vähentävän väsymystä.

Yksi iso teema on ruoka. Se on itselle tosi vaikea, joten pilkon sen moneen osaan. Kasvisten lisääminen joka aterialle, sokerin vähentäminen, runsaampi aamupala ja säännöllinen ateriarytmi. Kaikki selkeitä jaksamiseen liittyviä asioita, jotka on enemmän tai vähemmän retuperällä olevia asioita minulla.

Liikunnan ajattelin jakaa kahteen osaan. Liiku päivittäin edes vähän, parin kilsan kävelylenkkejä, venyttelyä vartti tai muuta sellaista helppoa. Toinen mitä elämästäni puuttuu, lihaskuntotreenit.

Luonto. Erittäin tärkeä asia minulle, mutta outo juttu silti, ettei sille tunnu löytyvän aikaa. Osittain sitä saa tuohon liikuntaan mukaan, menee kävelylle lähimetsään, mutta haluan muutakin. Eväsretket, valokuvausretket, nukkumista luonnossa. Luonnossa oleminen vähentää tutkitusti stressi ja lisää vastustuskykyä, rentouttaa.

Kuluvan kuukauden aikana mietin aina seuraavan kuukauden teeman, kirjaan sen kalenteriin. Toimi tammikuussa ja tuntuu toimivan nyt helmikuussa, toimii siis hyvin.

Vielä lyhyesti:

Töiden päätös ja hankinta.
Fyysiset kirjat.
Kasvisten lisäys joka ateriaan.
Sokerin vähentäminen.
Runsas aamupala.
Säännöllinen ateriarytmi.
Liiku päivittäin edes vähän.
Lihaskuntotreenit.
Luonnossa oleminen.